Konferencijom o važnosti medijske pismenosti u vremenu društvenih mreža i umjetne inteligencije na Sveučilištu u Rijeci obilježen je završetak šestih Dana medijske pismenosti, koje organiziraju Agencija za elektroničke medije i UNICEF. Tom prilikom predstavljen je i nov poslijediplomski specijalistički studij koji će uskoro primiti prve studente na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci. Konferencija je održana u sklopu obilježavanja osnutka 50. obljetnice Sveučilišta u Rijeci.
„Mediji imaju izrazito važnu javnu ulogu, pa onda i naglašenu javnu odgovornost. Medijska pismenost i obrazovanje za nju su stoga od iznimnog značenja, posebno u današnje vrijeme kada društvene mreže preuzimaju ulogu primarnog izvora informacija. Brz razvoj umjetne inteligencije, koja već danas pruža neslućene mogućnosti obrade i prezentacije golemih količina podataka, ali i, ako se neodgovorno koristi, mogućnost manipulacije informacijama i konzumentima (dez)informacija, još jače naglašava potrebu za strukturiranim pristupom razvoju kompetencija na području odgovorne medijske pismenosti. Uloga Agencije za elektroničke medije u suradnji s akademskom zajednicom (u čemu Sveučilište u Rijeci, kao otvorena, dinamična i javno odgovorna institucija snažno integrirana u zajednicu u kojoj djeluje, ali i u europske politike, može i želi svojim znanstvenim kapacitetima i znanjima pružiti svesrdnu pomoć) tu je nezamjenjiva. Današnji skup koji Sveučilište ugošćuje, ali i aktivnosti našeg Fakulteta informatike i digitalnih tehnologija, koji se sustavno bavi ovom problematikom, kao i Filozofskog fakulteta, koji pokreće Specijalistički poslijediplomski studij medijske pismenosti, naš su doprinos tim zajedničkim nastojanjima”, rekao je prof. dr. sc. Saša Zelenika, prorektor za strateške projekte Sveučilišta u Rijeci.
„Suvremeni mediji pred nas donose nove izazove a Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci odlučio je odgovoriti na te izazove pokretanjem Specijalističkog poslijediplomskog studija medijske pismenosti od sljedeće akademske godine. Studij u koncepcijskom smislu nudi teorijski pogled na društvene i kulturne dimenzije digitalnih medija, kritički i analitički pristup digitalnim sadržajima, ali i kreativnu praksu razvijanja novih digitalnih sadržaja. Ova se specijalizacija stoga može skladno nadograditi na čitav niz profesija – od nastavničke do novinarske; od PR-a do upravljanja – te unaprijediti radne učinke zaposlenih djelatnika u raznolikim sektorima“, kazala je doc. dr. sc. Cecilija Jurčić Katunar s Filozofskog fakulteta u Rijeci.
Izlaganja su održali:
- Rezultati Dana medijske pismenosti i nužnost jačanja medijske pismenosti u obrazovnim ustanovama, Robert Tomljenović, Agencija za elektroničke medije
- Obrazovni materijali nastali u sklopu Dana medijske pismenosti i važnost medijske pismenosti u kontekstu mentalnog zdravlja djece i mladih, Marin Ilej, Ured UNICEF-a za Hrvatsku
- Ukorak s izazovima digitalnog doba – Specijalistički poslijediplomski studij medijske pismenosti – Cecilija Jurčić Katunar i Saša Stanić, Filozofski fakultet u Rijeci
- Društvene mreže i dezinformacije – može li umjetna inteligencija pomoći? – Ana Meštrović, Slobodan Beliga, Fakultet informatike i digitalnih tehnologija i Mihaela Matešić, Filozofski fakultet u Rijeci
Šesti Dani medijske pismenosti i ove su godine privukli velik interes građana, osobito djece i mladih. U više od 605 događanja u 185 gradova i mjesta u svim županijama uključilo se više od 30 tisuća sudionika, uglavnom djece, mladih i njihovih odgojitelja, učitelja, nastavnika i knjižničara.
„Dani medijske pismenosti iz godine u godinu snažno rastu i omogućuju sve širem krugu građana, osobito djeci i mladima da steknu znanja i vještine koji će im pomoći u svijetu suvremenih medija i umjetne inteligencije. Sadržaji koje svakodnevno konzumiramo mogu na nas imati i pozitivne i negativne učinke. Zato je iznimno važno da medijska pismenost bude što snažnije uključena u sustav obrazovanja, a na tu potrebu u našim istraživanjima ukazuju i odrasli i djeca i mladi a i deseci tisuća uključenih u Dane medijske pismenosti”, rekao je Robert Tomljenović, zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije.
Na portalu medijskapismenost.hr dostupne su 33 obrazovne brošure s prijedlozima za radionice, 30 videopredavanja i tri digitalna kviza. Od 2018. godine, kada su pokrenuti Dani medijske pismenosti, obrazovni materijali preuzeti su više od milijun puta te ih u vrtićima, školama, knjižnicama i drugim ustanovama koriste u radu s djecom i mladima tijekom cijele godine.
„Raduje nas velik interes odgojitelja, učitelja i nastavnika za obrazovne materijale za rad s djecom, mladima i roditeljima, koje smo razvili u sklopu Dana medijske pismenosti. To pokazuje da društvo sve više razumije važnost medijske pismenosti. Istraživanja nam govore da su već djeca osnovnoškolske dobi itekako svjesna da mediji imaju utjecaj na njihovo mentalno zdravlje i međuljudske odnose. Kroz obrazovne materijale nastale prošle i ove godine želimo podržati djecu i mlade u izgradnji zdrave slike koju imaju o sebi i u jačanju njihovih socio-emocionalnih kompetencija kako bi razvili vještine koje su im potrebne da se kvalitetnije nose s izazovima koji su njihova svakodnevica”, rekla je Marina Knežević Barišić iz Ureda UNICEF-a za Hrvatsku.
Dani medijske pismenosti održavaju se svake godine u proljeće pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja.