KATEGORIJE

Predstavljen prijedlog kurikula Građanskog odgoja i obrazovanja

04.11.2021. / vijesti / sveučilište i društvo

Na Rektoratu Sveučilišta u Rijeci, danas, 4. studenog 2021. održano je predstavljanje prijedloga kurikula nastavnog predmeta Građanski odgoj i obrazovanje, za srednje škole, pod nazivom ”Škola i zajednica”.

Prijedlog kurikula izrađenog u okviru projekta ”Priprema za uvođenje predmeta Građanski odgoj i obrazovanje u srednje škole” predstavili su njegovi nositelji i autori. Nositelj projekta je Centar za studije mira i konflikta Sveučilišta u Rijeci, a partneri na projektu su: Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Prva riječka hrvatska gimnazija te Udruga CeKaDe. 

Prijedlog kurikula rezultat je jednogodišnjeg rada članova radne skupine koju čine:

  • Laura Angelovski, prof., Prva riječka hrvatska gimnazija,
  • izv. prof. dr. sc. Bojana Ćulum Ilić, Odsjek za pedagogiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci,
  • Helena de Karina, prof., Prva riječka hrvatska gimnazija,
  • izv. prof. dr. sc. Karin Doolan, Odjel za sociologiju Sveučilišta u Zadru,
  • doc. dr. sc. Zoran Grozdanov, Udruga CeKaDe, Rijeka,
  • dr. sc. Dražen Šimleša, Zelena mreža aktivističkih grupa, Zagreb
  • doc. dr. sc. Nebojša Zelič, Odsjek za filozofiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, predstojnik Centra za studije mira i konflikta Sveučilišta u Rijeci i
  • dr. sc. Boris Jokić, ravnatelj Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu.

Predloženi kurikul usmjeren je na osnaživanje srednjoškolaca za aktivno i konstruktivno djelovanje u lokalnim zajednicama, a s ciljem ostvarivanja osobne i društvene dobrobiti. Zamišljeno je da učenici zajednički identificiraju probleme u svojim zajednicama te da temeljem istraživanja koje osmisle i provedu, vezano uz određene probleme, predlože moguća rješenja.

Predstavljanje je otvorila rektorica Sveučilišta u Rijeci prof. dr. sc. Snježana Prijić Samaržija rekavši: Riječ o inovativnom i jedinstvenom pristupu poučavanju i stjecanju demokratskih kompetencija, koji potiče kritičko mišljenje učenika, aktivan angažman te stjecanje praktičnog iskustva participiranja u javnom životu zajednice. Prijedlog kurikula izradila je skupina vrhunskih stručnjaka sa Sveučilišta u Rijeci i partnerskih institucija filozofa, sociologa, pedagoga, teologa… s jasnim stavom da mnogi društveni deficiti i izazovi, uključujući i trenutno stanje otpora cijepljenju i nepovjerenja prema institucijama sustava, imaju korijene u deficitima edukacije o demokratskim kompetencijama. Kvalitetnoj edukaciji nema alternative i tako se gradi aktivno građanstvo.

Dr. sc. Boris Jokić, ravnatelj Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu i član radne skupine koja je izradila prijedlog kurikuluma, naglasio je: Radi se o novom i modernom pristupu školi kojim ona zakoračuje u zajednicu svojim najsnažnijim i najsigurnijim korakom – onim učeničkim. Nadam se da će škole i lokalne zajednice prepoznati sve mogućnosti predmeta jer on sadrži ono što našoj školi često nedostaje: inicijativu učenika, znanstveno-istraživački i projektni pristup, oslobađanje kreativnosti nastavnika, učenje u zajednici i sposobnost rješavanja problema. Iskreno vjerujem da bi predmet ‘Škola i zajednica’ u našim školama mogao postati istinski pozitivan ŠiZ.

Pilot-projekt predstavljenog prijedloga kurikula provodi se u Prvoj riječkoj hrvatskoj gimnaziji, o čemu su govorile ravnateljica Jane Sclaunich i nastavnica Laura Angelovski. Ravnateljica Jane Sclaunich obrazložila je motive za sudjelovanje u projektu: Iako je jedna od najvažnijih zadaća škole priprema učenika za demokratsko građanstvo, već niz godina prisutna je kriza institucijskog identiteta. Škole nedovoljno potiču demokratičnost i pokazuju nemoć provedbe građanskog kurikula guranjem pukog sadržaja u međupredmetne teme koje postaju svačije i ničije. Dobro poznavanje političkih tema ne znači automatski veću posvećenost demokraciji, zbog čega je ovaj kurikul izvrstan balans uključivanja i participacije učenika s ciljem razvoja školske i lokalne zajednice, promičući aktivnosti izvan škole kroz iskustveno učenje i učenje kroz aktivnost.

Laura Angelovski podijelila je i prva iskustva vezana uz nastavu i reakcije učenika te je navela da je nastava Škole i zajednice koncipirana na drugačiji način od uobičajenih predmeta, jer učenici uistinu jesu u središtu nastavnog procesa i zajedno s nastavnikom sukreiraju kurikulum. Prve reakcije su izuzetno pozitivne i učenici su vrlo angažirani u početnim zadacima postavljanja problema, a kao prvi problem koji se postavlja kao predmetni zadatak učenici su odabrali nedostatak zelenih površina u gradu Rijeci.

Provedba pilot projekta primjene kurikula u Prvoj riječkoj hrvatskoj gimnaziji pomno će se analizirati i evaluirati te će na osnovu tih rezultata biti izrađena cjelovita verzija kurikula tijekom 2022. godine.

Skip to content