KATEGORIJE

Riječko sveučilište prvo imalo priliku čuti predstavljanje Nacrta Zakona

14.03.2022. / vijesti / o sveučilištu

Izvanredna sjednica Senata Sveučilišta, posvećena raspravi o Nacrtu Zakona o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti, održana je danas, 14. ožujka 2022. u zgradi Sveučilišnih odjela. Nacrt novoga Zakona predstavili su ministar znanosti i obrazovanja prof. dr. sc. Radovan Fuchs i državni tajnik g. Ivica Šušak.

U uvodnom dijelu ministar se zahvalio na pozivu i istaknuo kako je riječko sveučilište prvo koje mu je uputilo poziv na tematsku sjednicu Senata na ovu temu i prvo kojem su se odazvali. Ministar i državni tajnik zatim su podrobno opisali potrebu novoga Zakona te osnovne postavke predloženih rješenja, nakon čega je rektorica prof. dr. sc. Snježana Prijić-Samaržija, izrazivši želju da Senat da konstruktivni doprinost konačnom prijedlogu Nacrta Zakona, izložila gledišta Sveučilišta u Rijeci.

Istaknuto je kako Sveučilište u Rijeci pozdravlja intenciju da se uredi i osuvremeni normativni okvir koji regulira znanstvenu i visokoškolsku djelatnost, a posebno:

  • intenciju uvođenja mnogih elemenata cjelovitih programskih ugovora,
  • s tim povezanog pojednostavljenja izbora na radna mjesta, posebice uvođenja instrumenata autonomnog utjecaja na kadrovske politike, primjerice putem dodatnih (institucijskih) kriterija za izbore na radna mjesta – što omogućava snažniji iskorak prema izvrsnosti, ali i, u skladu s tendencijama na razini EU o stvaranju okvira za vrednovanje znanstvene djelatnosti i rada samih znanstvenika, odmak od metričkih i bibliometrijskih kriterija prema sveobuhvatnijem vrednovanju koje se temelji i na istorazinskoj procjeni kvalitativnih pokazatelja,
  • jačanje instrumenata odgovornosti institucija u sustavu, te
  • rješavanje pitanja statusa stručnih studija.

U želji da naše Sveučilište pridonese kvaliteti rješenja u Nacrtu Zakona, posebno su istaknute dvije teme:

  • neka od predviđenih rješenja u suprotnosti su s proklamiranim strateškim određenjima prema jačoj integraciji znanstvenih i visokoškolskih kapaciteta (evidentiranoj i u NPOO), te
  • poželjno je da Nacrt Zakona općenito stvori jasniji i snažniji razvojni okvir.

Senat Sveučilišta u Rijeci, na temelju očitovanja sastavnica Sveučilišta, te zadržavajući se na razini najvažnijih strateških odrednica, predložio je sljedeće:

  1. Zbog značaja autonomije uređenja unutarnjeg ustroja sveučilišta, ali i jačanja integracijskih procesa i jačanja javne odgovornosti sveučilišta:
    – eksplicitno u sastavnice bez pravne osobnosti uvrstiti mogućnost osnivanja fakulteta bez pravne osobnosti
    – za sveučilišne fakultete, odjele, institute, centre, zavode i druge ustrojbene jedinice sveučilišta bez pravne osobnosti definirati kriterije njihovog osnivanja i ustroja te
    – prijedloge i ugovaranje programskih ugovora zadržati na razini sveučilišta te definirati osnovicu za izračun osnovne komponente.

2. Osigurati akademsku samoupravu i autonomiju u skladu s Ustavom, međunarodnim ugovorima i Zakonom, posebno elementima upravljanja sustavom od strane samih znanstvenika prema jasnim kriterijima, i to:
– osiguravanjem da većinu članova sveučilišnih vijeća imenuje senat sveučilišta
– definiranjem kriterija za članstvo u sveučilišnom vijeću
– jačanjem uloge Nacionalnog vijeća za znanost, visoko školstvo i tehnološki razvoj
– osiguravanjem položaja javnih sveučilišta u Rektorskom zboru.

3. Povezano s gore navedenim, poboljšati strukturirani pristup kadrovskim politikama.

4. Snažnije naglasiti razvojnu komponentu ustroja i rada institucija u sustavu, a posebno instrumente internacionalizacije djelovanja.

5. U skladu s najboljim praksama, a nasuprot medijski eksponiranim slučajevima koji, zbog nedovoljno razvijenih institucijskih politika i struktura, u dvojbu dovode javno pouzdanje u znanost i znanstvenike, osigurati jačanje nacionalnog sustava znanstvenog i akademskog integriteta i čestitosti.

6. Studenti su punopravni, nezaobilazni i aktivan dio akademske zajednice, a visoka učilišta postoje zbog studenata. Studenti trebaju, stoga, zadržati pravo birati čelnike visokih učilišta te je potrebno dodatno urediti neka njihova prava.

7. Eksplicitno dati značaj i definirati okvir za otvorenu znanost.

8. Normativno urediti i sustav cjeloživotnog obrazovanja, čiji je značaj istaknut i u NPOO-u.

U završnom dijelu članovi Senata iznijeli su više svojih komentara i prijedloga.

Skip to content