Vrijeme: 19 sati
Lokacija: Art-kino
Za vas filmove u kojima se rodna tematika preklapa s radom, zdravljem i starenjem kao čestim diskriminacijskim osnovama biraju i o njima govore romanopisac i novinar Ante Tomić, rektorica Snježana Prijić Samaržija i filmski kritičar i novinar Jurica Pavičić, uz prikazivanje kratkometražnih studentskih filmova Međunarodnog studentskog filmskog festivala – STIFF po izboru redateljice i umjetničke direktorice STIFF festivala Maše Drndić.
Otvorenje Filmskih dana Festivala obilježit će se druženjem uz DJ Mirilo.
Tijekom filmskih dana ROAЯ festivala u Art-kinu bit će izložen rad riječke umjetnice i kiparice Nives Žarković naziva Sram te i stid bilo, inspiriran osobnim iskustvom virtualnog zlostavljanja. Više o radu na poveznici.
Ana Bratović, Anamarija Gojević, Ivana Jovanović, Lucija Togonal, Margareta Čanžar, Marija Kunčić, Natalija Milković, Nina Dojčinović, Nina Medanić i Tihana Tadej uz vodstvo Maje Ogrizović (Film svima).
Svi ste pozvani, a studenti_ce uz predočenje x-ice i članovi_ce Filmskog kluba Art- kina imaju pravo na besplatne ulaznice. Rezervirajte svoje mjesto na ulaznice@art-kino.org.
Više o panelistima:
Ante Tomić, hrvatski romanopisac, pripovjedač, kolumnist i feljtonist, komediograf i filmski scenarist, filmski i glazbeni kritičar. Dosad je napisao četiri romana: Što je muškarac bez brkova (po kojem je 2005. Hrvoje Hribar snimio istoimeni film), Ništa nas ne smije iznenaditi (prema kojem je 2006. godine Rajko Grlić snimio film Karaula), Ljubav, struja, voda i telefon i Čudo u Poskokovoj Dragi. Objavio je i zbirku priča Zaboravio sam gdje sam parkirao, dvije knjige feljtona Smotra folklora i Klasa optimist te dvije knjige kolumni – Građanin pokorni i Dečko koji obećava. Zajedno s Ivicom Ivaniševićem napisao je scenarij za film Posljednja volja, a s Rajkom Grlićem onaj za Neka ostane među nama. Također je, u suradnji s Renatom Baretićem i Ivicom Ivaniševićem, napisao i scenarij za TV seriju Novo doba. Tomić radi kao novinar za Jutarnji list te istodobno piše tjednu kolumnu Vlaška posla za Slobodnu Dalmaciju. Dobitnik je nagrade Hrvatskog novinarskog društva za najbolju reportažu (1996.) i kolumnu (2005.).
Snježana Prijić Samaržija redovita je profesorica na Filozofskom fakultetu u Rijeci. Glavna područja njezina znanstvenog interesa su socijalna filozofija, epistemologija i primijenjena etika. Prije svoja dva rektorska mandata osam je godina bila prorektorica za studente i studije. Kroz petnaest godina aktivnog sudjelovanja u upravljanju sveučilištima, obnašala je ulogu stručnjakinje u brojnim nacionalnim i međunarodnim povjerenstvima i savjetodavnim odborima u domeni sveučilišnih politika i praksi. Prijić-Samaržija bila je voditeljica projekta izrade prvog etičkog kodeksa na institucijama visokog obrazovanja u Hrvatskoj, prva je predsjednica Etičkog povjerenstva riječkog sveučilišta te pokretačica zakladništva na Sveučilištu i prva ravnateljica Zaklade. Intenzivno je radila i na prijedlogu uvođenja Građanskog odgoja kao predmeta u srednje škole. 2022. godine sa svojim sveučilišnim timom primila je nagradu Strašne žene (Fierce Women Award) i to za kreiranje institucijskog plana rodne ravnopravnosti, čime je riječko sveučilište postalo prva akademska institucija u državi i regiji koja provodi mjere ravnopravnosti u domeni rodnih prava i politika. Iste godine Prijić-Samaržija proglašena je ženom godine u izboru časopisa Zaposlena, kao jedna od žena koje su svojim radom postigle profesionalno značajan uspjeh, promovirale ženska prava kroz vlastitu profesiju te svojim djelovanjem potakle pozitivnu promjenu u društvu.
Jurica Pavičić, hrvatski romanopisac, scenarist, pisac kratkih priča, novinar, kolumnist i filmski kritičar. U svom prvom djelu iz 1997., socijalnom trileru Ovce od gipsa (po kojem je 2004. snimljen film Svjedoci u režiji Vinka Brešana), problematizira tematiku ratnog zločina u ambijentu ratnog Splita godine 1992. Pavičić je napisao i romane Nedjeljni prijatelj, Minuta 88, Kuća njene majke, Crvena voda te Prometejev sin. Svojim romanom Crvenkapica kroz dva ženska lika propituje poziciju žene u Hrvatskoj kroz dvije generacije, kroz roman Žena s drugog kata tematizira južnjačku patrijarhalnu obitelj, a kriminalistički roman Mater Doloros prati slučaj silovanja i ubojstva. Pavičić objavljuje i dvije zbirke priča: Patrola na cesti i Brod u dvorištu. Njegova književna djela prevođena su na mnoge strane jezike te je za njih dobio brojne nagrade u zemlji i inozemstvu, a nagrade je dobio i za filmsku kritiku i za doprinos novinarstvu. Od 1994. u različitim novinama objavljuje tjednu kolumnu Vijesti iz Liliputa u kojoj secira društvo, politiku i kulturu ratne i poslijeratne Hrvatske. Od 2002. kolumna izlazi u Jutarnjem listu.
Maša Drndić, riječka redateljica, snimateljica, montažerka i scenaristica. Autorica je na desetak kratkometražnih i srednjemetražnih dokumentarnih i eksperimentalnih filmova: Moj Beograd, In the Shadow, Detashe, A couple of stories before the departure (u koautorstvu s Inese Tīkmane), Factory in progress, Polazište za čekanje. Drndić je pokretačica edukacijskog filmskog programa Nova škola dokumentarnog filma, sustavne višemjesečne edukacije iz područja autorskog dokumentarnog filma kao snažne polazišne točke za mlade kreativce, ali i platforma za razvoj lokalne scene i općenito filmske produkcije u Rijeci. Maša je, između ostaloga, i umjetnička direktorica i dugogodišnja selektorica Međunarodnog studentskog filmskog festivala — STIFF.
___________________________________________________
Utorak / 21 / 3 / 19 h
Otvaranje Filmskih večeri Festivala
Razgovor: O ženama i filmovima
Sudjeluju: Ante Tomić, Snježana Prijić Samaržija, Jurica Pavičić, uz moderiranje ravnateljice Art-kina Slobodanke Mišković
Ja nisam robot, Lina Tsivian, Izrael, 2017., animirani film po izboru Maše Drndić (STIFF)
Petrijin venac, Srđan Karanović, SFR Jugoslavija, 1980., igrani film po izboru Ante Tomića
Druženje uz DJ Mirilo.
///
Ante Tomić o filmu: “Petrijin venac”, film o životu jedne nepismene seljanke iz siromašnog dijela Srbije, autentičan je prikaz kako je mučan i ponižavajući bio život žena u patrijarhatu, kakva je bila njihova vjerska zadrtost, siromaštvo, kakve su okrutnosti trpjele i kako su same znale biti okrutne. Stotinama godina je bilo tako, a onda se sve počelo mijenjati. Trideset godina od Drugog svjetskog rata svijet je temeljito, na svaki mogući način, ekonomski, politički, socijalno, kulturno, postao drugačiji. Primijetilo se to napokon i u Petrijinom zabačenom kraju. Vrijedilo bi pogledati ovaj danas nešto zaboravljeni film da bismo se podsjetili iz kakvog smo gustog mraka prije samo dva naraštaja izašli. Više o filmu na poveznici.
Ja nisam robot (sinopsis): Kolažirajući ikonografiju društvenih mreža, reklama i klasika iz povijesti umjetnosti, autorica gradi distopijski portret suvremenog društva ušuškanog u iluziju o autentičnosti i slobodnoj volji. Poveznica na trailer filma. Više o filmu i redatelju.
___________________________________________________
Srijeda 22 / 3 / 19 h
Lili je sama, ZOU Jing, Kina, 2021., igrani film po izboru Maše Drndić (STIFF)
Vera Drake, Mike Leigh, Ujedinjeno Kraljevstvo, 2004., igrani film po izboru Snježane Prijić Samaržija
///
Snježana Prijić Samaržija o filmu: Vera Drake film je o fantastičnoj snazi obične žene, koja je sve samo ne obična. Mike Leigh je fantastičan u prikazu herojstva običnosti. Vera Drake je žena iz radničke klase koja radi, brine i strukturira život svih članova obitelji, daje im potrebni okvir i osjećaj sigurnosti, pomaže bližnjima, ali i besplatno obavlja ilegalne pobačaje u mračnom vremenu u kojem su bili zabranjeni. Sve to radi stoički, s tihim uvjerenjem i bez gorčine. Iako ovo jest film koji tematizira pobačaj kao žensku temu i društveni izazov, ovdje se radi o puno većoj priči o ženskoj sudbini, o solidarnosti i osjećaju dužnosti brojnih nevidljivih i tihih žena koje nose stvarni život.
Više o filmu na poveznici.
Lili je sama (sinopsis): Lili, mlada majka, živi sa svojim suprugom kockarom u udaljenom djelu Sichuana. Usamljena i siromašna djevojka odlazi u grad kako bi zaradila dovoljno novaca da spasi svog umirućeg oca. Poveznica na trailer fima. Više o filmu i redateljici.
___________________________________________________
Četvrtak / 23 / 3 / 19 h
Krhko, Tomislav Šoban, Hrvatska, 2019., igrani film po izboru Maše Drndić (STIFF)
Uzavreli grad, Veljko Bulajić, SFR Jugoslavija, 1961., igrani film po izboru Jurice Pavičića
///
Jurica Pavičić o filmu: Ime redatelja Veljka Bulajića u jugoslavenskoj je i hrvatskoj kinematografiji obično povezano s jednim jedinim žanrom: to je žanr partizanske epopeje. Riječ je o žanru kojeg je Bulajić u neku ruku stvorio filmom Kozara te doveo do klimaksa filmom Bitka na Neretvi. Bulajić je taj žanr faktički i pokopao estetskim i ekonomskim repovima koji su se vukli iza posljednje takve epopeje – Velikog transporta.
No, filmski rad crnogorskog redatelja ne može se svesti samo na ratne spektakle. Bulajić je – pogotovo u ranom razdoblju – možda i ponajbolji jugoslavenski sljedbenik talijanskog neorealizma, stila koji je poprimio na izvorištu kao stipendist Cinecittá. Bulajić je u svojim prvim filmovima veliki kroničar jugoslavenske modernizacije, redatelj kojeg zanima gibanje masa i poratna preobrazba društva. Tom se temom bavi i njegov Uzavreli grad, film o nastanku industrijske Zenice.
Ono što danas fascinira kod Uzavrelog grada neočekivana je gender-perspektiva. Film o nastanku grada za Bulajića je film o nastanku građana, a pogotovo građanki. To je film o ženskoj radničkoj masi koja pristiže iz patrijarhalnog ruralnog svijeta. Ona u gradu otkriva sastavnice urbanog života, od opismenjavanja do plesa i od perivoja do frizera. To su žene koje u tom mladom društvu u mijeni otkrivaju svoje novo mjesto i svoja novostečena prava, među inim ono najvažnije: plaću za rad.
U nerijetko jako mačističkoj jugoslavenskoj kinematografiji Uzavreli grad stoji kao začuđujuća iznimka, gotovo pa feministički film nesvjestan sebe. Istodobno, Uzavreli grad uzbudljiva je sonda koja nas vodi u trenutak kad u primarnoj kaši nastaje ono što su danas Rijeka, Split, Zenica, Tuzla, Niš ili Skopje. To je film koji nam kao daleko zrcalo pomaže da shvatimo svoje (pra)djedove, te pogotovo -(pra)bake.
Više o filmu na poveznici.
Krhko (sinopsis): Alma, mlada djevojka koja je nedavno diplomirala glumu, prolazi kroz niz glumačkih probi i projekata dok traži stan, a njezina se najbolja prijateljica seli u Belgiju. Više o filmu i redatelju.